Podstawy dobrej fotografii czarno-białej są łatwe do opanowania.
Kiedyś, by wykonywać
świetne czarno-białe zdjęcia i umiejętnie szlifować je w ciemni i potrzebne były lata doświadczenia.
Zobaczcie, jak w erze
cyfrowej nauczyć się tego w jeden weekend!
Od początków fotografii, wykonanie pięknych zdjęć wymagało, oprócz dobrego oka, świet- nych umiejętności technicznych i to zarówno na etapie fotografowania, jak i pracy w ciemni. By wykonać jak najlepsze zdjęcie B&W, trzeba także opanować trudną sztukę prewizualizacj sceny, by wiedzieć jak będzie prezentować się w wersji monochromatycznej. Pomimo rewolucji, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich lat i przejścia z filmów na cyfrę, wiele podstawowych zasad i technik pozostaje niezmienione. Największą różnicę stanowi sam proces fotografowania i wywoływa- nia filmu oraz pracy nad odbitkami – kiedyś zajmował całe dnie, teraz można to wszystko wykonać zaledwie w kilka godzin.
Dlatego w tym wydaniu przygotowaliśmy dla Was zestaw ćwiczeń i warsztatowych sztuczek – zaczynamy od praktycznych porad dotyczących fotografowania, skończy- my na kontrolowaniu kontrastu i tonów w cyfrowej ciemni. Każde z ćwiczeń może Wam zająć od 30 minut do maks.
4 godzin. Prześledźcie wszystkie wskazówki i zdobądźcie, wiedzę o fotografowaniu w czarni i bieli w 48 godzin!
Fotografuj
w czerni i bieli
Jesteśmy przyzwyczajeni do obserwowania świata, który mieni się tysiącem barw, dlatego tak trudno nam wyobrazić sobie, jakby wyglądał, gdyby go z nich wyprać i ograniczyć do tonów skali szarości. Dlatego jeżeli Wy także macie z tym problem, przestawcie swój aparat na tryb monochromatyczny i wykonajcie kilka zdjęć. Korzystanie z tego trybu da Wam natychmiastowy podgląd zdjęć w trybie czarno-białym, dzięki czemu zobaczycie jak kolory przekładają się na tony szarości. Jest też druga droga – wystarczy przestawić się na tryb skali szarości i aktywować opcję Live View, która będzie na bieżąco poka- zywać obraz czarno-biały. Jeżeli nie spodoba Wam się to, co widzicie na wyświetlaczu, możecie po prostu zmienić obiekt i spróbować ponownie.
Czego szukać
Na początku idealnie sprawdzi się nawet architektura Waszego miasta, z pewnością nie brakuje tam celów do eksperymen- tów z fotografią czarno-białą. Poszukajcie w swoim otoczeniu obiektów, wyróżniających się ciekawych kształtem – budynków z interesującymi wzorami czy graficznych detali i układanek, jakie tworzą ulice. Celem jest wyczucie, jaki rodzaj scen czy obiektów będzie ciekawie wyglądać w wersji monochromatycznej, pozbawionej koloru. Nie ma tu żadnych zasad, ale są pewne motywy i obiekty, które wyglądają w takiej wersji zdecydowanie ciekawiej niż inne. Szukajcie scen bogatych w tony i kontrast, nie interesujcie się ich kolorem. Nie macie pomysłu? Oto kilka tematów, które ciekawie prezentują się w wersji czarno-białej.
„Szukajcie scen bogatych w tony i kontrast, nie interesujcie się ich kolorem”
Kształty i kontras
Proste graficzne obiekty w wersji czarno-białej zawsze wyglądają efektownie. Powinniście szukać scen o wysokim kontraście, które mają głębokie czernie i mocne światła, co nada zdjęciom maksimum wyrazu.
Szczegóły i faktura
Oba elementy mogą ciekawie prezentować się na czarno-białej odbitce. Miękkie rozproszone światło w cie- niu czy w pochmurny dzień umożliwia wychwycenie na fotografii maksymalnej liczby szczegółów, podczas gdy mocne i kontrastowe światło dnia pomaga wyciągnąć fakturę.
Proste i mocne kompozycje
Z racji tego, że w zdjęciach monochromatycznych nie ma koloru, najlepiej robić zdjęcia z prostą kompozycją z liniami wiodącymi lub ciekawymi elementami na pierwszym planie.
NA CO UWAŻAĆ?
Bez żadnych poprawek zdjęcia czarno-białe mogą być zbyt mdłe lub bez widocznych szczegółów w światłach. Dlatego nie oczekujcie, że zdjęcia czarno-białe powstaną w jedną chwilę. Pamiętajcie, że nawet w czasach filmu jakość większości czarno-białych odbitek zależna była od umiejętności pracy w ciemni, gdyż właśnie na tym etapie wyciągane są z obrazu szczegóły kontrast.