1. KRAJOBRAZ
Mgliste poranki
„Gdy przyjdzie Ci ochota, aby nacieszyć się rześkim, czystym, chłodnym letnim porankiem, pozwól się otoczyć przez mgłę lub podziwiaj zamglenia widoczne na horyzoncie”,
– mówi Claire Gillo
Zamglenia i mgła pojawiają się wówczas, gdy para wodna unosi się nad ziemią lub wodą, a następnie kondensuje i krople łączą się ze sobą. Mgła jest bardziej gęsta i zasadniczo przypomina chmurę znajdującą się tuż nad gruntem, podczas gdy zamglenia są bardziej przejrzyste. Z największym prawdopodobieństwem na mgłę lub zamglenie można natrafić po chłodnej nocy w zimny, rześki poranek. Czyste niebo i brak wiatru to podstawowy warunek występowania obu wspomnianych zjawisk, dlatego wiosna i lato to świetna pora, aby z powodzeniem zrealizować tego rodzaju projekt. W przypadku tej sesji plenerowej udało mi się natrafić na idealne warunki atmosferyczne – mgłę spowijającą pewnego słonecznego poranka dolinę w Dartmouth. Ta lokalizacja to świetna pułapka na mgłę i zamglenia: duży obszar wodny tworzony przez rzekę Dart, spływającą do morza, oznacza, że znacznie bardziej prawdopodobne jest napotka- nie tego rodzaju warunków atmosferycznych z powodu parującej wody z jej powierzchni; zaś strome ściany doliny zatrzymują je na dłużej. Tego dnia domy mieszkalne zniknęły zupełnie z pola widzenia, a z gęstego dywanu mgły wyłoniło się tylko to dziwne drzewo stanowiące punkt orientacyjny.Jeśli chodzi o komponowanie ujęcia, to masz do wyboru dwie możliwości: albo zarejestrować szerokokątne ujęcie, aby uchwycić rozległą scenerię, albo zrobić to, co ja, czyli użyć teleobiektywu, aby wyodrębnić tylko jeden fragment scenerii i uzyskać bardziej spokojny i abstrakcyjny obraz. Ostatecznie można skonwertować tę fotografię do czerni i bieli: pomogło to podkreślić kształt drzewa będącego jednocześnie głównym punktem zainteresowania i sprawiło jednocześnie, że gęsta mgła wygląda ładnie i czysto.
2. BĄDŹ KREATYWNY
Trzy zdjęcia w filtrze
Louis Stacey połączył ze sobą w Photoshopie trzy ekspozycje, z których każda miała punkt ostrości ustawiony w innym miejscu
Gdy Louis Stacey przechodził przez tę kładkę dla pieszych, pomyślał, że spróbuje wykonać zdjęcie podobne do tego, które widział na Instagramie: kilka ujęć tej samej sceny zarejestrowanych z wykorzystaniem obiektywu zogniskowanego za każdym razem na inną odległość i połączonych ze sobą w Photoshopie.
Na finalnym obrazie Louisa jego dłoń jest ostra, podobnie jak i sceneria widoczna przez filtr. Intrygującą rzeczą jest natomiast to, że samochody widoczne dokoła filtra są rozmyte. „Naprawdę spodobało mi się to, ponieważ nie jest to coś, co zwykle widzi- my” – mówi Louis.
Pierwszym zdjęciem, jakie wykonał Louis, był obraz dłoni trzymającej nasadkę; w tym celu zogniskował on obiektyw na samym filtrze. Na drugim ujęciu uchwycił rozmyte pojazdy, a na trzecim – ostre auta… Potem zręcznie połączył wszystkie obrazy ze sobą w Photoshopie.
„Dzięki temu, że użyłem statywu, stało się to znacznie łatwiejsze, ponieważ musiałem jedynie trzykrotnie ustawić ostrość, trzymając filtr przed obiektywem i powiększając podgląd obrazu na żywo. Przyspieszyło
to również nałożenie na siebie zdjęć
w postprodukcji.
Używając w Photoshopie maski warstwy wyciąłem wewnętrzny okrąg trzymanego w ręce filtra za pomocą narzędzia Elipsa. Jeszcze niżej znajdowała się warstwa z niewyraźnymi samochodami”.
Strzał Louisa został precyzyjnie zaplanowany, dokładnie wiedział, czego chce: ukazać o zachodzie słońca z kładki nad drogą szybkiego ruchu przejeżdżające poniżej auta, tworząc obraz o dużej dozie symetrii. „Jeżeli fotografujesz o wschodzie lub o zachodzie słońca, gdy poziom natężenia światła szybko się zmienia, możedy Louis Stacey przechodził przez tę kładkę dla pieszych, pomyślał, że spróbuje wykonać zdjęcie podobne do tego, które widział
na Instagramie: kilka ujęć tej samej sceny zarejestrowanych z wykorzystaniem obiektywu zogniskowanego za każdym razem na inną odległość i połączonych ze sobą w Photoshopie.
Na finalnym obrazie Louisa jego dłoń jest ostra, podobnie jak i sceneria widoczna przez filtr. Intrygującą rzeczą jest natomiast to, że samochody widoczne dokoła filtra są rozmyte. „Naprawdę spodobało mi się to, ponieważ nie jest to coś, co zwykle widzi- my” – mówi Louis.
Pierwszym zdjęciem, jakie wykonał Louis, był obraz dłoni trzymającej nasadkę; w tym celu zogniskował on obiektyw na samym filtrze. Na drugim ujęciu uchwycił rozmyte pojazdy, a na trzecim – ostre auta… Potem zręcznie połączył wszystkie obrazy ze sobą w Photoshopie.
„Dzięki temu, że użyłem statywu, stało się to znacznie łatwiejsze, ponieważ musiałem jedynie trzykrotnie ustawić ostrość, trzymając filtr przed obiektywem i powiększając podgląd obrazu na żywo. Przyspieszyło to również nałożenie na siebie zdjęć w postprodukcji.
Używając w Photoshopie maski warstwy wyciąłem wewnętrzny okrąg trzymanego w ręce filtra za pomocą narzędzia Elipsa. Jeszcze niżej znajdowała się warstwa
z niewyraźnymi samochodami”.
Strzał Louisa został precyzyjnie zaplanowany, dokładnie wiedział, czego chce: ukazać o zachodzie słońca z kładki nad drogą szybkiego ruchu przejeżdżające poniżej auta, tworząc obraz o dużej dozie symetrii. „Jeżeli fotografujesz o wschodzie lub o zachodzie słońca, gdy poziom natężenia światła szybko się zmienia, może zajść potrzeba wyrównania ekspozycji zdjęcia”