Foto projekty

Dziewięć inspirujących i kreatywnych pomysłów do wypróbowania od zaraz!

1. KRAJOBRAZ

Mgliste poranki
„Gdy przyjdzie Ci ochota, aby nacieszyć się rześkim, czystym, chłodnym letnim porankiem, pozwól się otoczyć przez mgłę lub podziwiaj zamglenia widoczne na horyzoncie”,
– mówi Claire Gillo

Zamglenia i mgła pojawiają się wówczas, gdy para wodna unosi się nad ziemią lub wodą, a następnie kondensuje i krople łączą się ze sobą. Mgła jest bardziej gęsta i zasadniczo  przypomina chmurę znajdującą się tuż nad gruntem, podczas gdy zamglenia są bardziej przejrzyste. Z największym prawdopodobieństwem na mgłę lub zamglenie można natrafić po chłodnej nocy w zimny, rześki poranek. Czyste niebo i brak wiatru to podstawowy warunek występowania obu wspomnianych zjawisk, dlatego wiosna i lato to świetna pora, aby z powodzeniem zrealizować tego rodzaju projekt. W przypadku tej sesji plenerowej udało mi się natrafić na idealne warunki atmosferyczne – mgłę spowijającą pewnego słonecznego poranka dolinę w Dartmouth. Ta lokalizacja to świetna pułapka na mgłę i zamglenia: duży obszar wodny tworzony przez rzekę Dart, spływającą do morza, oznacza, że znacznie bardziej prawdopodobne jest napotka- nie tego rodzaju warunków atmosferycznych z powodu parującej wody z jej powierzchni; zaś strome ściany doliny zatrzymują je na dłużej. Tego dnia domy mieszkalne zniknęły zupełnie z pola widzenia, a z gęstego dywanu mgły wyłoniło się tylko to dziwne drzewo stanowiące punkt orientacyjny.Jeśli chodzi o komponowanie ujęcia, to masz do wyboru dwie możliwości: albo zarejestrować szerokokątne ujęcie, aby uchwycić rozległą scenerię, albo zrobić to, co ja, czyli użyć teleobiektywu, aby wyodrębnić tylko jeden fragment scenerii i uzyskać bardziej spokojny i abstrakcyjny obraz. Ostatecznie można skonwertować tę fotografię do czerni i bieli: pomogło to podkreślić kształt drzewa będącego jednocześnie głównym punktem zainteresowania i sprawiło jednocześnie, że gęsta mgła wygląda ładnie i czysto. 

2. BĄDŹ KREATYWNY

Bądź kreatywny

Trzy zdjęcia w filtrze
Louis Stacey połączył ze sobą w Photoshopie trzy ekspozycje, z których każda miała punkt ostrości ustawiony w innym miejscu

Gdy Louis Stacey przechodził przez tę kładkę dla pieszych, pomyślał, że spróbuje wykonać zdjęcie podobne do tego, które widział na Instagramie: kilka ujęć tej samej sceny zarejestrowanych z wykorzystaniem obiektywu zogniskowanego za każdym razem na inną odległość i połączonych ze sobą w Photoshopie.
Na finalnym obrazie Louisa jego dłoń jest ostra, podobnie jak i sceneria widoczna przez filtr. Intrygującą rzeczą jest natomiast to, że samochody widoczne dokoła filtra są rozmyte. „Naprawdę spodobało mi się to, ponieważ nie jest to coś, co zwykle widzi- my” – mówi Louis.
Pierwszym zdjęciem, jakie wykonał Louis, był obraz dłoni trzymającej nasadkę; w tym celu zogniskował on obiektyw na samym filtrze. Na drugim ujęciu uchwycił rozmyte pojazdy, a na trzecim – ostre auta… Potem zręcznie połączył wszystkie obrazy ze sobą w Photoshopie.
„Dzięki temu, że użyłem statywu, stało się to znacznie łatwiejsze, ponieważ musiałem jedynie trzykrotnie ustawić ostrość, trzymając filtr przed obiektywem i powiększając podgląd obrazu na żywo. Przyspieszyło
to również nałożenie na siebie zdjęć
w postprodukcji.
Używając w Photoshopie maski warstwy wyciąłem wewnętrzny okrąg trzymanego w ręce filtra za pomocą narzędzia Elipsa. Jeszcze niżej znajdowała się warstwa z niewyraźnymi samochodami”.
Strzał Louisa został precyzyjnie zaplanowany, dokładnie wiedział, czego chce: ukazać o zachodzie słońca z kładki nad drogą szybkiego ruchu przejeżdżające poniżej auta, tworząc obraz o dużej dozie symetrii. „Jeżeli fotografujesz o wschodzie lub o zachodzie słońca, gdy poziom natężenia światła szybko się zmienia, możedy Louis Stacey przechodził przez tę kładkę dla pieszych, pomyślał, że spróbuje wykonać zdjęcie podobne do tego, które widział
na Instagramie: kilka ujęć tej samej sceny zarejestrowanych z wykorzystaniem obiektywu zogniskowanego za każdym razem na inną odległość i połączonych ze sobą w Photoshopie.
Na finalnym obrazie Louisa jego dłoń jest ostra, podobnie jak i sceneria widoczna przez filtr. Intrygującą rzeczą jest natomiast to, że samochody widoczne dokoła filtra są rozmyte. „Naprawdę spodobało mi się to, ponieważ nie jest to coś, co zwykle widzi- my” – mówi Louis.
Pierwszym zdjęciem, jakie wykonał Louis, był obraz dłoni trzymającej nasadkę; w tym celu zogniskował on obiektyw na samym filtrze. Na drugim ujęciu uchwycił rozmyte pojazdy, a na trzecim – ostre auta… Potem zręcznie połączył wszystkie obrazy ze sobą w Photoshopie.
„Dzięki temu, że użyłem statywu, stało się to znacznie łatwiejsze, ponieważ musiałem jedynie trzykrotnie ustawić ostrość, trzymając filtr przed obiektywem i powiększając podgląd obrazu na żywo. Przyspieszyło to również nałożenie na siebie zdjęć w postprodukcji.
Używając w Photoshopie maski warstwy wyciąłem wewnętrzny okrąg trzymanego w ręce filtra za pomocą narzędzia Elipsa. Jeszcze niżej znajdowała się warstwa
z niewyraźnymi samochodami”.
Strzał Louisa został precyzyjnie zaplanowany, dokładnie wiedział, czego chce: ukazać o zachodzie słońca z kładki nad drogą szybkiego ruchu przejeżdżające poniżej auta, tworząc obraz o dużej dozie symetrii. „Jeżeli fotografujesz o wschodzie lub o zachodzie słońca, gdy poziom natężenia światła szybko się zmienia, może zajść potrzeba wyrównania ekspozycji zdjęcia”

Zgoda na pliki cookie według RODO z Real Cookie Banner